top of page

Bedrijfsfitness: Hoe zorg je ervoor dat de sportmicrobe blijft leven binnen een organisatie?

‘Als ik tegen mijn maten zeg dat ik kan fitnessen op het werk, vinden die dat waanzin.’ Anno 2020 beseffen meer en meer werkgevers dat ‘Human Capital’ één van de grootste waarden is van hun onderneming. Deze term omvat niet enkel de skills en kennis van de medewerkers, maar ook hun gezondheid. Meer nog: Een medewerker die wat beweging in zijn/haar dag steekt, is productiever en fitter. Ook daalt het werkverzuim met gemiddeld 6 dagen. Het feit dat medewerkers kunnen bewegen en sporten op het werk brengt dus voordelen voor elke partij met zich mee.


In deze case study focussen we op hoe zo’n fitness levendig houden. In het geval van de bedrijfsfitness bij Coca-Cola gingen we een partnership aan met Polar Benelux en kwamen we met een nieuwsjaarsactie op de proppen om de beleving nog verder aan te wakkeren.


‘Werk jezelf in het zweet en maak kans op een hartslagband of sporthorloge van Polar!’


Dat is waar het om draait tijdens onze nieuwjaarsactie. Werknemers hebben een dikke maand de tijd om een marathon te lopen, de Ronde van Vlaanderen te rijden of deel te nemen aan 10 groepslessen. Wanneer ze dit volbrengen maken ze kans op één van de prijzen van Polar.


Bedrijfsfitness
Bedrijfsfitness Coca-Cola

Fitnesscoach Alexis is in de wolken over de impact van zo’n actie. ‘In de fitness leeft het. Januari is sowieso een populaire maand, maar dergelijke acties helpen wel. Het creëert motivatie op de werkvloer om te gaan sporten. Ondertussen zijn er een 70-tal mensen ingeschreven, wat echt wel een behoorlijk aantal is. Ook het aantal sporters in het algemeen is fors gestegen. Als we het begin van 2019 vergelijken met 2020 zien we een stijging van 33% sportievelingen.’

‘Zo’n actie helpt ook om meer interacties te hebben met de mensen. Normaalgezien zeggen de mensen gewoon goeiedag, maar nu komen ze vragen ze hoe ver ze al staan en zo schep je een band. Daar ligt de grote meerwaarde van een bedrijfsfitness met vaste coaches. Op den duur ken je iedereen en kan je de medewerkers ook beter helpen hun sportieve doelen te bereiken.’


Deze bedrijfsfitness leeft hier écht en blijft ook leven!


Medewerker Timon heeft ook de microbe te pakken gekregen. ‘Ik heb zoals zoveel Vlamingen een klassiek nieuwjaarsvoornemen gehad. Maar waar ik het de meeste jaren de daad niet bij het woord heb gevoegd, doe ik het nu wel. Ik ga zelf thuis al naar de fitness en ga nu ook naar de bedrijfsfitness op het werk. Die 2 opties geven me vrijheid om te sporten waar ik ook wil. Mijn collega vertelde me over die actie met Polar en dan moet ik wel toegeven dat het competitiebeest in mij wakker wordt. Ik weet niet of ik het zal halen, maar het is wel een leuke stok achter de deur.’ Ook zijn collega Valencia voelt zich extra gemotiveerd door de actie. ‘Normaal loop ik 5 à 6 kilometer op de loopband, maar nu doe ik er altijd een beetje bij want ik wil dat doel halen. Het feit dat er dan een prijs aan hangt, helpt natuurlijk ook.’


Een bedrijfsfitness heeft dus wel degelijk zijn functie. Het verkleint de drempel om aan sport te doen en het schept banden tussen collega’s. Als bedrijf profileer je jezelf als begaan met de gezondheid van je werknemers. De aanwezigheid van goeie fitnesscoaches en leuke acties zorgen ervoor dat een fitness blijft leven en niet evolueert naar lege kille sporthal.

148 weergaven0 opmerkingen
bottom of page